Založ si blog

Bývali dni, keď existovali zamilované panny

Dostala som sa ku knihe, nebolo to teraz, bolo to už dávno, ale preskúmavať som ju začala len tento rok. Doniesol ju môj pradedo z Kanady, keď išiel pracovať za veľkú mláku. Tá kniha je veľká,v tvrdej väzbe a vonia rokmi. Ale okrem toho ukrýva v sebe aj veľké tajomstvo. Tajomstvo minulosti.

Boli sme  v Krakowe, bola ešte zima a bolo nám dobre. A stretli sme dievčatá, na toaletách v jednom nákupnom centre. Pubertiačky, také aké sme bývali myTaké, ktoré sa rehotali na volovinách a chodili na preliezky pokecať o najnovších novinkách, také, ktoré sa hrali na skrývačky a zbierali obrúsky, pohľadnice, nálepky, také, ktoré sa pýrili, keď sa s nami začal rozprávať chlapec, ktorý sa nám páčil. Mali maximálne 12 rokov a ich detstvo bolo maximálne odlišné od nášho.  Také ako my ,kedysi, neboli, dávno boli v inej lige. Keď sme s D. zbadali, čo robia, onemela som. Tri malé dievčatká, ktoré v nákupnom centre na toaletách, ťahali pervitín. A všetkým okolo sa to zdalo úplne normálne, nikto sa nezastavoval, nikto neriešil, že detí nejakých rodičov, len – tak berú drogy. Chápate, len – tak, akoby to bola tá najnormálnejšia vec v živote.. Kým sme sa stihli spamätať, boli preč, išli si do svojho dospelého sveta, v ktorom by mali byť dieťaťom.

Stretli sme sa s M.

M. je učiteľka na základnej škole, mladá kočka, ktorá vyšla zo školy, aby si svoj sen – učiť a vychovávať splnila. M. je triedna žiačky, ktorá na hodinách nesedáva sama. Je tam aj s bruškom, v ktorom nosí bábätko. Dieťa, ktoré čaká dieťa. Žiadne dievča, ktoré má tmavšiu pleť a u ktorých sme na to zvyknutí. Ale mladé dievčatko so solventnej rodiny, ktorá otehotnela. M. mi povedala :

– Boli sme akási iná generácia, netvdím, že úplne. Veď sme robili blbosti, ale na základke, že by som premýšľala nad tým, s kým sa dnes vyspím?. Len tak, lebo to robí každý?, To ani zdaľeka. Bola som rada, že môžem chodiť na lavičku pred činžiakom a to ma mamka volala z balkóna o ôsmej, aby som už išla domov.

Bývali dni, keď muži o ženách nerozprávali : ako by ju dali dole a aká je ktorá v posteli. Bývali dni, keď si ženy – muži vážili. A taktiež bývali dni, keď ženy nerevali pre zrkadlom, že sa im neznámy muž s ktorým strávili noc, už nikdy neozval. Ale ja sa vlastne vôbec nečudujem, že teraz je všetko naopak, len premýšľam, čo to bude o pár rokov? Keď z tých 10 ročných dievčatiek vyrastú 18 ročné dospelé ženy. Ženy, ktoré namiesto objavovania, už nebudú mať potrebu objavovať. Už totiž dávno všetko objavili.

Toto je obrázok, ktorý som našla v knihe, ktorú pradedo doniesol. Je na nej zamilovaná panna, ktorá má asi 20 rokov. Premýšľam, že ak by som dala obrázok zamilovanej panny dnešnej doby, to by som tu musela asi dať dievčatko vo veku 10 rokov a tak radšej prikladám obrázok o vábeni mužov 🙂

A  takto si tu žijeme..

Občas sa pozerám na tie decká, stretávam ich často a premýšľam, že bývali dni, keď detstvo bolo naozaj o deťoch.

Lenže kam smerujeme dnes?

 

PHOTO : archiv knihy Domaci lekar a radca od mojho pradedka.

Ako sa NE-zamilovať

19.11.2013

Už dávnejšie som sa utvrdila v tom, že z duše nenávidím spoznávanie. Celý proces keď ma niekto chce skúmať a keď ja skúmam toho druhého, ma unavuje. Predstieranie toho, že žijem zdravo i keď pred pol hodinu som spráskala celú čokoládu, ochotné vysvetľovanie ako rada behám, bez toho aby som povedala, že potrebujem infúziu neustále keď to robím, obťažovanie mojich [...]

O tom prečo utekáme

05.08.2013

Keby sme všetci na svete nič v živote nepremeškali, ľudia by sa možno nenaučili rásť, nenašli nové dvere alebo naopak nestratili tie staré. Možno by si niektorí nezachránili život alebo naopak znova sa narodili. Keby sme sa tak nerútili životom,možno by sme nenechávali za sebou zlomené srdcia, počmárané duše a momenty, ktoré sme si nestihli ani vychutnať. A možno keby [...]

Pravidlá

12.07.2013

Neznášam rozhovory o tom, čo má prísť, keď prejde to, čo je. Tak ako vtedy, keď sme sa s M., stretli na svadbe. M. trochu opitá tancovala na slovenské ľudovky, len tak , bez topánok a jej frajer na ňu nahnevane pozeral za okrúhlym stolom. Keď sa M. dotackala k zvyšnej rodine, všetci sa jej začali pýtať. – A vy dvaja kedy svadba? No, kedy, kedy, nikdy – [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

sasasupolova

Kráčame po uliciach, hrdo nosíme svoje radosti, do vrecka od kabáta schovávame svoje bolesti snívame, túžime, milujeme, nenávidíme. O momentoch, ktoré tvoria mozaiku života, o tom čo ma trápi a čo ma zaujíma. Snívajte.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 21
Celková čítanosť: 48592x
Priemerná čítanosť článkov: 2314x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy